הרפתקת משחקי תפקידים היא אוסף של פרטי עלילה, אופי, ומיקום המשתמשים את המנחה על מנת לנהל את העלילה או סיפור במשחק תפקידים. כל הרפתקה מבוססת על לז'אנר משחקי תפקידים מסוים ובדרך כלל מעוצבת לשימוש עם משחק ספציפי או שיטת משחקי תפקידים ספציפית. אף על פי כן, מנחה מומחה יכול לעיתים קרובות להתאים הרפתקה לשיטות משחקי תפקידים שונות, והרבה הרפתקאות מעוצבות עם מחשבה על הסבות האלו.
מרכיבי הרפתקת משחקי תפקידים
בדרך כלל הרפתקה תהיה בעלת מטרה כוללת שחבורה של דמויות שחקן צריכה להשלים וקווים מנחים לתנאים המוקדמים להצלחה. היא מחלקת את העלילה לסדרת קטעים שהשחקנים יכלו להיתקל בהם במהלך המשחק ומספקים תיאורים של מיקומים, פרטי יצורים,דמויות אחרות בהן אפשר לפגוש ומידע על מכשולים פוטנציאליים. ההרפתקה לעיתים קרובות תכיל מפה אחת או יותר בה המנחה יוכל להשתמש לאתר מקומות מעניינים ולעקוב אחרי תנועת הדמויות.
סגנונות הרפתקת משחקי תפקידים
הרפתקאות בסגנון "זחילת מבוכים" מיועדות עבור משחקי תפקידים עמוסי קרבות כמו מבוכים ודרקונים, הן יכולות לדרוש כמות נכבדת של קרב ומעט אם בכלל אינטראקציה עם דמויות מחוץ לקרב. משחק "סיפור סיפורים" כמו משחקי עולם האפלה יכול להתמקד באינטראקציה בין דמויות ויספק הזדמנות מועטה לקרב. הרפתקאות ליניאריות יגבילו את הפעולות של השחקנים בצורה משמעותית וידרשו מהם לפתור כל אחד מחלקי העלילה לפי תור. הרפתקאות בלתי ליניאריות יותר גמישות עם סדר פעילויות השחקן, ונותנות לשחקנים הזדמנות יותר גדולה "לכתוב" ההרפתקת משחקי תפקידים משלהם.
מרכיב חשוב של הרפתקת משחקי תפקידים הם קטעי טקסט תיאורי, לעיתים קרובות בעיצוב צבעוני, שנקראים בקול רם על ידי המנחה לשחקנים. קטעים אלו ( "פלאבור" ) מספקים אטמוספרה למשחק, ויכולים לספק רמזים על מה שהשחקנים יכולים לצפות. תשומת לב משמעותית ניתנת לתאר מיקומים חשובים או זירת העלילה, כמו הכרת המערכה לשחקן.
קטגוריות הרפתקת משחקי תפקידים
• קמפיין הוא הרפתקת משחקי תפקידים ארוכה, או סידרת הרפתקאות, שרץ לאורך הרבה מפגשים. הוא לעיתים קרובות מתוכנן כדי לספק היקף עלילה אפי, מסודר בדרך אפיזודית. הקמפיין בדרך כלל בעל תמה משותפת המחזיקה אותו יחד, כמו יריב מרושע ראשי, אסון גדול, או מסע אפי.
• תרחיש הינו יותר קצר מקמפיין, ויכול לעיתים קרובות להיות מוגבל למיקום גיאוגראפי מצומצם כמו עיירה או יער. יש לו עלילה קצרה שיכולה להיגמר בתוך כמה פגישות משחק. כמה תרחישים קשורים יכולים להבנות יחד בידי המנחה ליצור קמפיין. "קמפיין " ו"תרחיש" נגזרים ממונחים של משחקי מלחמה, כיוון שממשחקי המלחמה בעבר נגזרו משחקי תפקידים מוקדמים.
• הרפתקת "One-Shot" מתוכננת למשחק בערב יחיד ובדרך כלל כוללת לחימה בקבוצה קטנה של יריבים או פתירת בעיה קשה או מסוכנת. "One-Shot" לעיתים קרובות מכוונת להציג מערכת משחקי תפקידים חדשה או להרים פגישת משחק כאשר משתתפים רגילים לא מסוגלים להגיע אותו הלילה. "One-Shot" בדרך כלל ישתמש בדמויות שנוצרו מראש עבור השחקנים כדי לצמצם את זמן ההכנה.
המרתף הקפוא - עולם תוכן עשיר עבור משחק תפקידים ותחביבים אחרים.